PUASA KETIKA HAMIL TAK SEMESTINYA JADI LEMBIK

ibu hamil cepat letih, punca keletihan ibu hamil, ibu mengandung, kenapa ibu hamil mudah letih, cara atasi keletihan ibu hamil, trimester pertama


Tak lama lagi dah nak masuk bulan puasa kan, sebelum masuk bulan puasa nak tanya dulu ni. Puasa tahun lepas dah abis ganti ke? hehehe.. terutama sekali untuk ibu hamil memang sangat mencabar kan??

Ibu hamil ni memang rata- rata letih, tak larat dan rasa tak fresh. Ada sesetengah ibu hamil yang hanya dapat baring sahaja terutama pada trimester pertama dan ketiga. Kenapa jadi letih yer??

"Sepanjang kehamilan, terutamanya dalam trimester pertama, badan anda bekerja dengan lebih kuat. Pada waktu ini, badan anda sedang dalam proses membuat uri (plasenta) yang merupakan satu sistem sokongan hayat bagi bayi anda. Proses ini hanya akan selesai pada akhir trimester pertama. Tahap hormon dan metabolisme anda juga sedang berubah dengan pesat, manakala gula dalam darah serta tekanan darah mungkin akan menurun. Kesemua ini menyebabkan anda menjadi terlalu letih."
info dari babycenter.


Jadi.. Bagaimana nak atasi keletihan ni?? kena makan untuk 2 orang ke??


"Anda tidak perlu mula "makan untuk dua orang" sebelum trimester ketiga dan begitu pun anda cuma perlukan kira-kira 200 hingga 300 kalori tambahan setiap hari daripada makanan berkhasiat, bukannya kerepek atau coklat. Pemakanan yang sihat yang mengandungi sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin penuh, susu rendah lemak dan daging tanpa lemak boleh memberi tenaga; sebaliknya, makanan ringan hanya menjejaskan tahap tenaga anda. Makan dan minum yang sedikit tetapi kerap dapat membantu menangani loyer dan muntah."
info dari babycenter.



Bulan puasa??? ada yang jadi lembik terus. betol- betol tak larat. Walaupun islam bagi kelonggaran super special untuk ibu hamil, tapi ibu- ibu ni kalau boleh mesti nak jugak puasa. Mesti nak sihat bertenaga supaya boleh masakkan yang sedap- sedap untuk keluarga kan?? Betol tak? 

Tapi macam mana ada sesetengah ibu hamil berjaya puasa penuh dan kekal bertenaga??
Mesti ada rahsia kan?? Jom tengok video ni sampai habis.
Kak Haridah yang berusia 34 tahun , hamil anak keempat yang mengadu badannya sangat letih. Alhamdulillah selepas ikhtiar dengan SET SEMASA HAMIL SHAKLEE, kak Haridah berjaya puasa 30 hari penuh!!. Seronok kan??


BAGI ANDA IBU HAMIL YANG PUNYA MASALAH YANG SAMA, WHATSAPP KAK NAB SEGERA DI 013 3860068. ANDA KENA CUBA SET IBU HAMIL SHAKLEE SEKARANG JUGA.


ANDA YANG SEDANG MEREPUT DALAM KELETIHAN YANG MELAMPAU??? JANGAN TUNGGU- TUNGGU LAGI!! WHATSAPP NOMBOR DI ATAS SEGERA. 






* DISCLAIMER : These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.







Kak Nab

A WAHM of a boy and a girl .Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment